| aktualności | inwestycje | gospodarka odpadami | archiwum | kontakt | mapa stronyMapaGminy maly

herb
header

Deutsch trifft Englisch czyli język niemiecki w zetknięciu z językiem angielskim Drukuj Email
piątek, 29 czerwca 2012 07:50

Wizyta uczniów z Zespołu Szkół w Lekowie w przedszkolu Happy Days

 

Czy istnieje recepta na polubienie języków obcych? Na pewno! Każdy z nas musi jednak tę receptę wypisać sam. Zanim jednak tego dokona, powinien jak najczęściej obcować z językami obcymi, które w zjednoczonej Europie są drogocennym skarbem. Proces uświadamiania sobie tego zaczyna się już od najmłodszych lat.


Idąc tym tokiem myślenia wpadłam na pomysł projektu Deutsch trifft Englisch. Uczniowie z Zespołu Szkół w Lekowie oraz Szkoły Filialnej w Oparznie przyjęli go z otwartością i zapałem. Pod banderą pacynki Theo brać uczniowska udała się w maju 2012 roku z wizytą do anglojęzycznego przedszkola Happy Days w Świdwinie, w którym to maluchy od najmłodszych lat każdego dnia uczą się języka angielskiego.


Przedszkolaki nie kryły zdziwienia, gdy na horyzoncie pojawili się kolorowo przebrani uczniowie z pacynką Theo oraz skrzynią skarbów. W programie było śpiewanie, pokazywanie, klaskanie, tupanie, układanie puzzli, rysowanie i wiele innych atrakcji – oczywiście w języku niemieckim. Podjęliśmy także z przedszkolakami próbę odliczania do 4, podskakując i wołając przy tym ile sił. Maluchy niesamowicie szybko zaangażowały się w interaktywne zabawy językowe. Na „klapp, klapp" wszystkie dzieci klaskały, na „trapp, trapp" słychać było tupanie. Zabawy miały charakter dynamiczny i zróżnicowany. Dzięki temu udało się podtrzymać koncentrację i zainteresowanie 3, 4 i 5-latków.


Przedszkolaki dowiedziały się od swoich starszych kolegów i koleżanek, kim są Niemcy oraz z jakich kolorów składa się ich flaga narodowa. Uczniowie klasy VI Martyna Świercz i Bartłomiej Ogrodowski bardzo dobrze sprawdzili się w roli młodych wykładowców, którzy przedstawili kraj naszych sąsiadów.


Wśród uczniów były dziewczynki z klasy II Szkoły Podstawowej w Oparznie Marlena Tokarska oraz Zuzia Sykuła, które zaprezentowały wierszyk „In der Schule" oraz rymowankę „Em, bam, bi". Przedstawicielki klasy V i VI (Sara Korgól, Sylwia Rosa, Weronika Rybak, Laura Szachnowicz) wtórowały, wykonując repertuar muzyczny w języku niemieckim.


wspólne wykonanie rysunków pamiątkowychWyrazy uznania należą się wszystkim uczniom, którzy z empatią zaopiekowali się maluchami podczas wykonywania rysunków i układania puzzli obrazkowych. Na podstawie układanek oraz wypowiadanych słów szukaliśmy podobieństw między językiem polskim, niemieckim i angielskim. Maluchy wykonały także pamiątkowe rysunki.


Ogromne brawa należą się tym wspaniałym przedszkolakom, które reagowały optymizmem, otwartością i uśmiechem. Jak podkreśliła dyrektor przedszkola Zofia Zatorska, poprzez udział w konkursach, zabawach, spotkaniach z osobami reprezentującymi różne profesje u maluchów już od najmłodszych lat kształtowana jest otwartość i ciekawość świata oraz rozwijana chłonność umysłu. Dowodem na to są wypowiadane słówka i śpiewane przez przedszkolaków piosenki w języku angielskim.


wspólne wykonywanie rysunkówWielopłaszczyznowe ćwiczenia językowe prowadzą do przyswajania języka na wielu poziomach. Barwne fotografie, śpiewane w obcym języku piosenki, kalambury czy puzzle z pewnością ułatwiają naukę. Równie ważna jest jej intensywność. Im częściej spotkamy się z jakimś słówkiem, tym większe prawdopodobieństwo, że je zapamiętamy. Można by rzec, że każdy pretekst jest dobry, by uczyć się języków obcych. Takimi właśnie „językowymi pretekstami" wypisujemy swoją receptę, która z czasem staje się przepisem na sukces. Maluszki z przedszkola Happy Days oraz uczniowie ze Szkół w Oparznie i Lekowie każdego dnia krok po kroku podążają ku niemu.


Serdeczne podziękowania przekazuję osobom, które uczestniczyły w projekcie – uczniom, paniom nauczycielkom z przedszkola Happy Days, a w szczególności tym wyjątkowym i mądrym maluszkom.

250Wielopłaszczyznowe ćwiczenia językowe prowadzą do przyswajania języka na wielu poziomach. Barwne fotografie, śpiewane w obcym języku piosenki, kalambury czy puzzle z pewnością ułatwiają naukę. Równie ważna jest jej intensywność. Im częściej spotkamy się z jakimś słówkiem, tym większe prawdopodobieństwo, że je zapamiętamy. Można by rzec, że każdy pretekst jest dobry, by uczyć się języków obcych. Takimi właśnie „językowymi pretekstami" wypisujemy swoją receptę, która z czasem staje się przepisem na sukces. Maluszki z przedszkola Happy Days oraz uczniowie ze Szkół w Oparznie i Lekowie każdego dnia krok po kroku podążają ku niemu.
Serdeczne podziękowania przekazuję osobom, które uczestniczyły w projekcie – uczniom, paniom nauczycielkom z przedszkola Happy Days, a w szczególności tym wyjątkowym i mądrym maluszkom.

 

wspólne wykonywanie rysunków250Wielopłaszczyznowe ćwiczenia językowe prowadzą do przyswajania języka na wielu poziomach. Barwne fotografie, śpiewane w obcym języku piosenki, kalambury czy puzzle z pewnością ułatwiają naukę. Równie ważna jest jej intensywność. Im częściej spotkamy się z jakimś słówkiem, tym większe prawdopodobieństwo, że je zapamiętamy. Można by rzec, że każdy pretekst jest dobry, by uczyć się języków obcych. Takimi właśnie „językowymi pretekstami" wypisujemy swoją receptę, która z czasem staje się przepisem na sukces. Maluszki z przedszkola Happy Days oraz uczniowie ze Szkół w Oparznie i Lekowie każdego dnia krok po kroku podążają ku niemu.


Serdeczne podziękowania przekazuję osobom, które uczestniczyły w projekcie – uczniom, paniom nauczycielkom z przedszkola Happy Days, a w szczególności tym wyjątkowym i mądrym maluszkom.

 

Karina Karwowska
(germanistka)

 

zabawy interaktywne z maluchami  zabawy ze skrzynią skarbów